onsdag 20. juni 2012

Lavkarbo

Har vert hos lege/ernæringsfysiolog i dag, og resultatene av blodprøvene var stort sett fine i forhold til hjerteproblemer, kolesterol osv, men selv om insulin-verdiene lå innenfor normalområdet fra laboratoriet, så er de likevel forhøyet i forhold til vektnedgang. Ble derfor enig om å prøve oss på lavkarbo. Gikk igjennom kostholdet mitt, og selv der jeg spiser "sunt", så var det mye karbohydrater, så weetbixene mine til frokost ryker til fordel for omelett med ost osv. Pasta/ris/poteter kuttes ut/til et minimum. Snop er selvsagt forbudt 6 dager i uken ("Ta lørdagen tilbake"), og om lørdager så var snop tillatt etter jeg har spist kvelds og er mett.Istedenfor 3 skiver med grovbrød med magert pålegg uten smør og et glass med appelsinjuice, ta 1 1/2  skive med Ingers Lavkarbobrød, smøre godt med Bremykt og ta en skive med eggerøre, og 1/2 med ost på. og drikke vann til.


Vanligvis  Heretter
Kcal 431 501
Karbo 68 % 10 %
Protein 17 % 31 %
Fett 14 % 59 %


Før trening, erstatte bananen med en håndfull nøtter:

1 Banan 25 g nøtter
87 kcal 163 kcal
Karbo 91 % 6 %
Protein 6 % 13 %
Fett 3 % 81 %


Jeg skulle slippe å telle karbohydrater, men ved å bruke vektklubben sin dagbok vil jeg kunne følge med  på  fett/protein/karbohydrat-fordelingen. Ser det er lite justering som skal til for å kutte karboene drastisk.

Inntil jeg har "gått meg til" lavkarbokosthold burde jeg unngå de høyintensive spinningstimene (85-95% av maxpuls), og heller satse på f.eks langkjøringspinningstimer som ligg på 75-80% av maxpuls.

Vi får se, enn så lenge er jeg optimistisk :)