søndag 9. oktober 2011

Tankevekkende

Eg leste en interessant artikkel på Trening.no og hva som var forskjellen på en karbohydratcelle, en fettcelle og en proteincelle. Jeg har jo på en måte visst hva det var, men det som var mest interessant var siste avsnittet,


Energikilder i hvile og ved aktivitet

Når vi er i ro får muskulaturen energi fra fett, hovedsakelig. Etter hvert som arbeidsintensitet og varighet på aktivitet øker, bidrar karbohydrat (sukker/glukose) i økende grad til energiforsyning (Brooks and Mercier 1994). På svært høy intensitet bruker kroppen energi fra glukose, dette fordi kroppen ikke rekker å omdanne fett til energi så raskt som en trenger på svært høy intensitet. Under anaerobe (uten oksygen) forhold brukes bare karbohydrat som energikilde (sett bort fra de første sekundene av en kraftanstrengelse hvor det ”fosfagene energisystemet” er i sving).

Dette er jo mye av det samme som jeg har registrert. Jeg har jo stort sett vert på spinning og høypulstimer hvor pulsen veldig ofte er oppi 70-90% av maxpuls, og formen er jo blitt utrolig mye bedre, men jeg har jo nesten ikke gått ned i vekt.

Kanskje jeg skal snu litt på flisa nå noen uker fremover, og satse på mindre intensive treningstimer. Det føles jo veldig lite effektivt, men, kanskje det er det som gjør susen? Istedenfor spinningtimen i dag, så satser jeg på elipsemaskinen siden den klarer jeg bedre å kontrollere pulsen på. (Eller så kan jeg rett og slett droppe trening i dag og mure meg inne for drittværet.....)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar