tirsdag 14. mai 2013

5-for-dagen

På lavkarbo er det igrunnen ganske lett å få i seg 5-for-dagen i forhold til "kjappe løsninger" ellers....

Vanlig versjon av "Pølser med potetmos"
Pølser med potetmos var jo en kjapp løsning tidligere, som eg synes kunne være greit i farta. Tok meg ca 20 min å lage til, hvor trekkingen av pølsene tok lengst tid.... På den "vanlige" versjonen så er det pølser og potetmos, og evt etpar striper ketchup.

Lavkarbovariant av "Pølser med potetmos"
Om en derimot titter litt over på en lavkarboversjon, så tok dette like lang tid. Innen vannet er kokt opp i to kasseroller har jeg fått frest 1 løk sammen med litt hvitløk, chili og italiensk krydder og 1/2 boks hermetiserte tomater (tilsvarer minst 2 tomater). Når vannet er litt varmt hiver jeg blomkål, 5 delikatesseløker og asparges i en panne, og pølsene i den andre
Om vi da oppsummerer: 1+0,5 løk, 2 tomater, 4 asparges + 200 g blomkål.
Og eg har brukt akkurat like lang tid.......
Det gir riktignok 18 gram karbohydrater, hovedsaklig fra løken, men jeg er absolutt ikke fanatisk når det gjelder grønnsakskarbo. Om jeg overstiger mine ca 50 g pr dag på å spise løk og gulrøter, så har jeg overhode ingen "dårlig samtivitthet for det ;) .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar