tirsdag 2. april 2013

Svalbard

Påsken 2013 - Svalbard

Onsdag 27/3

Jeg har ikke følt så mye på savnet av Marie, iallefall ikke sånn av typen "gråte meg i søvn hver natt". Jeg gledet meg masse til å besøke henne igjen, men var overhode ikke forberedt på reaksjonen min da jeg kom ut i ankomsthallen og så henne stå der. Det veltet seg frem, og tårene rant i ville strømmer.

Vel fremme i Longyearbyen, var det litt mat, for vi gjorde et forsøk på en snøscootertur. Godt innpakket i scooterdress/støvler/hjelm og ull fra topp til tå satt vi oss på og kjørte litt oppover i dalen. Det var dessverre såpass mye snøfokk at Marie slet med å se hvor løypen gikk, så vi snudde og kjørte nedover til elveleiet og freste rundt istedenfor.
Gikk på butikken for å handle, utrolig dyrt med fersk mat. Marie ba så pent om en liter melk... Det hadde hun ikke tatt seg råd til, og det skjønnes jo godt, 35 kroner for 1 liter er jo ganske ublu pris!

Torsdag 28/3

Dagen, torsdag, gikk vi opp i fjellsiden til Gruve 2, en nedlagt gruve. Med på turen var Ingebjørg, en skikkelig trivelig godjente. Det var skikkelig bratt opp fjellsidene så da vi skulle ned igjen, så var det jo bare en ting å gjøre: Sette seg på rumpa og ake nedover! :D Noen plasser gikk det kjempefort, mens andre plasser måtte vi omtrent stake farten. Uansett så gikk det definitivt kjappere ned enn opp

Om kvelden var vi en hel gjeng som dro på vinsmakingskurs på "Huset". "Huset" har en av Nord-Europas største og mest omfattende vinkjellere. Brakkekompisen til Marie, Fritjoff, hadde besøk av moren og søsteren, Ingebjørg var selvsagt med, pluss Bernhard, en annen brakkekompis. Det ble mye god vin,masse lukting og smaking. Huset lå  praktisk til, bare en knapp kilometer fra Nybyen.

Fredag 29/3

Fredag gikk vi opp til munningen på breen og inn i en morenegrotte.
Nydelige isformasjoner i taket, som dessverre ikke kom like godt frem på bildet.
Inngangen på grotten var en trangt hull, så var det bare å sette seg på rumpa og segle ned de 2-3 meterene.

Om kvelden skulle vi "gjøre byen", så vi tok en skikkelig pub-til-pubrunde gjennom Longyearsbyens uteliv.
1. stopp: Barentz
Barentz er puben som hører til SAS hotellet. En drink og en pils, samt noe å spise før turen gikk videre til:
2. stopp: Kroa
Der måtte vi jo ha oss en "M&M kaffe", som var noe kakao/brunt brennevin/kaffe-greier, og deretter en "Grønnlandskaffe" som var en slags "Irish coffe"-variant som jeg ikke husker innholdet i ;) Så var vi klar for
3. stopp: Karlsbergers pub
Der var deres spesialitet "Monkey Brain. Som en ser av bildet ser det jo blitt "lugubert" ut. Men, smakte ikke så verst :) Ingebjørg joinet oss der. Ba deretter om en "frisk" drink, men den smakte jo igrunnen ganske blærk... så vi kjappet oss videre til
4. stopp: SvalBar
Svalbar var jo en skikkelig "fjortis"-plass, hovedsaklig studenter i 20-25 årsalderen, så følte meg litt lost, men heldigvis kom eg i kontakt med to stk som var litt mer høvelig alder (30/50, gjennomsnittlig på min alder ;) så det ble ikke så kleint i forhold til å måtte være "ho mora til Marie" som hang på slep på fest. Utp kveldingen var Marie begynt å bli klar for hjemtur, men jeg var ikke helt klar for det helt ennå, så da dro vi en hel gjeng opp på
5. stopp: "Huset"
Huset var også en nattklubb, når det ikke er fin resturant og vinkjeller. Tok oss etpar glass vin her også, men til slutt ble også mor sliten og ville hjem, så vi dinglet hjem igjen i 3 tiden om natten.

Lørdag 30/3

Etter en sånn "natt på byen" var det godt å ta det litt rolig på lørdagen, så da var det museumsbesøk og omvisning på Universitetet.

Om kvelden dro vi på "Huset" og spiste en deilig middag. 3-retters med 3 hvileretter, så god og mett da vi dro derfra. Tidlig i seng, sånn at vi var klar til

Søndag 31/3

Søndag var det hundesledetur som sto på tapetet. Vi ble plukket opp utenfor brakkene, og dro deretter for å få på høvelige klær, scooterrdrakt, sko, "bjørnefitte" og store votter. Deretter dro vi opp i hundegården og fikk hilse på hundene. Noen av hundene var kjempeivrige, andre ganske likegyldige til hvem vi var. Vi fikk så  infor om hvordan vi laget til sleden, "utlevert" 6 hunder, og måtte spenne dem i selene og gjøre klar sleden. Og så plutselig var vi i gang. Første halvdel av turen satt jeg i sleden mens Marie sto bak og "styrte" (hehe, egentlig hadde vi null kontroll, hundene gjorde som de ville/fulgte lederhunden fremst i rekken) Turen gikk inn i Adventsdalen. Åpent og bølgete  landskap i motsetning til Longyeardalen som er trangere og mye brattere fjellsider.

Tilbake til brakkene og nyte solen til det fulle

Mandag 1/4

gikk turen hjem igjen.... Vemodig å si farvel og vite at det er mange måneder til jeg treffer henne igjen
Før turen gikk hjem igjen på mandags formiddag...
En utrolig flott påske, stappfull av gode opplevelser og veldig kjekt å treffe Marie igjen.
 Fikk kjent skikkelig på hvor mye jeg har savnet henne, og hvor godt det var å se henne igjen. Nå har jeg jo med egne øyne sett hvor flott hun har det der oppe, og hvor mange kjekke mennesker hun omgir seg med... så nå kan mammahjertet slappe av :)