torsdag 24. oktober 2013

Linse-tomat-asparges-kyllingsuppe

I dag var det en sånn "jeg har en plan A"-middagslaging som endte opp i helt andre enden når maten var ferdig. Var på butikken i sted og tenkte "I dag vil jeg ha linsesuppe!". Neste tanke "Søren, har ikke kjøttkraft". "Jammen, kjøp litt bacon og kok sammen med, så blir det nesten som en ertesuppe. Funker sikkert greit".

Vel hjemme så åpner jeg kjøleskapet: "Søren.... Jeg tok jo ut kyllingfilet for å ha til i går, men så skippet jeg jo middagen, den bør spises i dag".

Ok, plan B.

Får koke kyllingfileten istedenfor bacon da. Det blir sikkert litt smakløst med bare linser og kyllingkjøtt, så eg tror eg tar i en skvett med tacokryddret mitt jeg".


Går så inn i stuen og tar livet med ro mens det putrer i bakgrunnen. Skal til å smake på,

"Æh.... det var da sinnsykt spicy, den suppen der går ikke ann å spise, og hvor i allverden ble det av linsene mine? De er jo helt kokt inn til regjeringen!".

Plan C
Jeg får helle av mesteparten av kraften/kokevannet og heller tilsette litt fløte for å mildne litt". Åpner kjøleskapet på nytt.
Heisann, der var jo en halv boks med hermetiske tomater. Putter det oppi jeg.

Plan D, jeg lager tomatsuppe! Putre putre.

Stemmer, skulle jo ha i en skvett med fløte! Inn i kjøpeskapet på nytt. "Hmmm..... De aspargestoppene der synger på siste verset. Best jeg spiser dem opp i dag. Får koke opp noe vann. Nei, herregud jente, hiv de oppi suppa!. Oppi med dem...

Fløte ja, stemmer. Det var DET jeg skulle inn å finne. Hvor i allverden har jeg gjemt den da. Se der ja, der har jeg jo litt vårløk og der er en løk. Får hive det oppi også. Svarte, finner jo ikke den fløten!

Lurer på hvordan dette smaker. Hiver oppi litt fløte, æh.... hvor kom den fløten fra? Sett sånn, den må ha stått på disken hele tiden mens jeg lette. Nei, nå er jeg sulten.... På tide å spise.

Og maten smakte faktisk kjempegodt. Men, å rekonstruere oppskriften noe særlig mer enn "litt linser" "litt tomat", "litt fløte" klarer jeg ikke. Eg tok iallefall "litt for lite" linser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar