tirsdag 1. januar 2013

2012 - Et fantastisk år!


Ja, så er jeg da her igjen, med et nytt år foran meg, og tenkte å oppsummere året som var gått.

Så da fant jeg igjen blogginnlegget mitt fra 1. januar 2012 hvor det står følgende:

SØNDAG 1. JANUAR 2012
2012....
Hva er tankene mine for 2012.....

Vel.... for det første, så runder jeg 40 i år. Det må feires. Får pønske ut hvordan jeg ønsker å feire det.
Jeg skal fortsette å være røykfri. Jeg skal opprettholde at jeg skal gå på SATS minst 2 ggr i uken, hvorav minst et styrkeprogram. Jeg skal kun spise snack i helgene, og generelt styre unna kjeks og kaker på jobb.
4. juni 2012, så er jeg max 110 kg.

Jepp, det får holde av nyttårsforsetter :D

Jeg holdt iallefall noen av nyttårsforsettene mine :) Jeg holdt meg 100% røykfri i 2012, og jeg har trent regelmessig i hele år, og stort sett klart 1-2 styrketimer hver uke. Vekten derimot.... Der økte den fra 122,4 01.01.2012 til 127,5 i begynnelsen av april hvor jeg fant ut at her måtte det skjerpings til. Målet mitt endret seg da til at jeg 4. juni 2012 skulle være 120 kg... (altså 2,5 kg mindre enn jeg var i januar....).
Bursdagen min kom den, 4. juni, da var jeg 122,1. Dvs, i løpet av det halvåret hadde jeg klart å gå ned 300 gram....

Men, heldigvis var det bare noen uker etterpå at alt snudde seg fullstendig på hodet. Og begrepet "Lavkarbo" ble innført. Husker eg var utrolig skeptisk til dette "skumle" kostholdet. At alt jeg hadde trodd på når det gjaldt kosthold ble så til de grader snudd på hodet. At en kalori ikke lenger bare var en kalori. At det gikk ann å spise god mat og likevel gå ned i vekt. At 5-for-dagen var høyst oppnåelig å få i seg. At det gikk ann å gå 4-5 timer uten mat og ikke være helt skjelven. At en ikke trengte å være "tom" etter å ha trent intenst en drøy time. Jeg er så utrolig glad for å kommet i kontakt med Helene og Frode på Ernæring og Helse , at de klarte å snu den negative spiralen jeg var kommet inn i.

20. juni ble da vendepunktet i min vekthistorikk. Husker jeg skulle ha en gjennomgang av kostholdet mitt, og Helene fortalte for hvert punkt hvor mye karbohydrater det var i hvert eneste ting jeg spiste (og da tok jeg utgangspunkt i et "i dag har jeg vert flink"-kosthold). Hvordan hun visualiserte det med sukkerbiter, og samtidig forklarte at lavkarbo ikke ville si at jeg spiste feit mat hele dagen og drakk baconfett mens eg satt foran TVen, men at det innebar å kutte ut de verste karbohydatkildene og fokusere mer på grønnsaker, og bruke fett for å mette istedenfor karbohydrater. De første to dagene var jeg litt slapp og svimmel, men bare 3 dager etterpå var jeg superpigg og gjennomførte den vante spinningtimen min på lørdagen. Men, deretter så har lavkarbo vert en skikkelig høydare med masse god mat og masse matlagingsglede og en vekt som stadig tikker seg nedover :D (pr nå, 01.01.2013 er den 107,3 kg, altså 15,7 kg ned siden 20.06.2012, og over 20 kg mindre enn jeg var i april i år!)

Trenings og mosjonsmessig så har jeg vert ganske flink hele året, men har hatt etpar høydepunkt jeg vil trekke frem.

Jentetråkken i slutten av mai var jo kjempekjekk, et lavterskels sykkelritt som jeg var med på første gang i 2011.

Dagen etter jeg hadde feiret 40-årsdagen min med brask og bram var det I Form-løpet som sto for tur. Det var en enorm mestringsfølelse i å fullføre det, selv om jeg kom omtrent sist i mål og hadde "vanlig rask gang-fart"-tid. det spilte ingen rolle. Jeg turde å delta. Og jeg fullførte! Jeg satser heller på bedre tider i år, når jeg "vet jeg kan".

I august var det Rallarvegen-sykkelturen som sto for tur. En utrolig kjekk tur det også, og den samme  "Yes! I did it!!" feelingen. Når eg syklet der oppe på fjellet, og tenke tilbake til den tidligere "Astrid" som bare satt i sofaen og røykte og spiste snop og følte seg rævva. Se på den flotte naturen og bare føle "Yes! I feel great!". Kjempeopptur.

I slutten av september dro hele Tero på tur til Newcastle, og hadde en tipp topp tur der, som kuliminerte med en festmiddag og overnatting på Lumley Castle.

Og uken deretter var det Island som sto for tur, sammen med Vektklubben. Atter en kjempeopptur. Masse flotte naturopplevelser, hyggelige folk, motiverende foredrag og masse god mat. Helt fantastisk. Turen var jo bestilt i mai, mens jeg fremdeles slet fælt med å finne motivasjon i å telle kalorier. I mellomtiden hadde jo ting snudd seg for meg, og jeg var godt motivert i utgangspunktet siden ting gikk allerede min vei, men det var likevel skikkelig motiverende  være med og få masse input.

november og desember forløp uten noen særlig store oppturer, bare en masse små som jeg bare suger på som små drops.

Summa summarum: 2012 etter jeg fyllte 40 år, har vert en gigantisk opptur! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar