tirsdag 19. februar 2013

2 års merkedag

I dag er det 2 år siden jeg sluttet å røyke (og et år siden jeg satt og håpet at jeg skulle skrive dette innlegget). Fantastisk å merke at jeg ikke lenger har trangen til å festrøyke, som da tidligere har vert fallgruven min.

Heretter går det definitivt rett vei:


2 år etter din siste sigarett:
  • Risikoen for å få et hjerteinfarkt er nå omtrent tilbake på normalnivå.
5 år etter din siste sigarett:
  • Risikoen for lungekreft dersom du var en gjennomsnittsrøyker er nå omtrent halvert!
  • Du har mindre risiko for å få slag.
  • Du har kun halvparten så stor risiko for å få kreft i munnen, strupen og spiserøret som en som røyker.
10 år etter din siste sigarett:
  • Nå har du tilnærmet samme risiko for å få lungekreft som en person som aldri har røkt.
  • Alle cellene i luftveiene er byttet ut med nye celler.
15 år etter din siste sigarett:
  • Nå er også risikoen for hjerte- og karsykdom omtrent den samme som for en person som aldri har røkt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar